Snabb leverans / Säkra betalningar / Enkla returer

Retur- och återbetalningspolicy

Återbetalningspolicy

Senast uppdaterad: 24 September 2025

Ångerrätt & Returpolicy

Vi på matsalsbutiken vill att du ska känna dig trygg med ditt köp. Nedan förklarar vi vad som gäller när du vill ångra en beställning, göra en retur eller reklamera en felaktig produkt.

1. Ångerrätt – 14 dagar

Som konsument har du enligt distansavtalslagen (2005:59) rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottagit varan. Du behöver inte ange någon anledning för att utnyttja ångerrätten.

Observera: Att låta bli att hämta ut ett paket räknas inte som ett giltigt sätt att ångra köpet. Du måste alltid kontakta oss och meddela att du vill returnera varan.

2. Returfrakt - alltid kostnadsfri

Oavsett anledning till returen står vi på matsalsbutiken.se alltid för returfrakten. 

  • Kontakta oss på för att få din returfraktsedel skickad till dig.

  • Fyll i returformuläret som skickats till dig.

  • Packa varan väl i originalförpackningen och använd returetiketten.

  • Lämna paketet till den angivna transportören.

3. Villkor för retur

För att vi ska kunna godkänna din retur gäller följande:

  • Varan måste vara i nyskick, oanvänd och skickas tillbaka i originalförpackning.

  • Samtliga etiketter, tillbehör och emballage ska finnas kvar.

  • Du ska kunna uppvisa orderbekräftelse eller kvitto.

  • Returer som skickas in utan föregående kontakt med oss behandlas inte.

4. Så här gör du en retur

  1. Kontakta oss via [email protected] och uppge ordernummer samt anledning till returen.

  2. Vi skickar returfraktsedel och instruktioner.

  3. Spara alltid kvittot på försändelsen tills återbetalningen är genomförd.

5. Byten

Vi hanterar inga direkta byten. Vill du ha en annan storlek eller modell returnerar du först din vara och lägger sedan en ny beställning i butiken.

6. Avbeställning av order

Om du vill avbeställa en order som ännu inte skickats, kontakta oss omgående på [email protected] Eftersom vi ofta behandlar beställningar snabbt kan vi inte garantera att ordern hinner stoppas. Har ordern redan skickats gäller ångerrätten enligt ovan.

7. Defekta eller saknade varor

Om du mottar en vara som är trasig, felaktig eller om något saknas i försändelsen, kontakta oss inom 48 timmar efter mottagandet. Bifoga gärna bilder som underlättar hanteringen.

Vi erbjuder då en lösning som kan bestå av:

  • En ersättningsprodukt

  • Full återbetalning

  • Annan överenskommen kompensation

Vid fel som beror på oss står vi alltid för retur- och ersättningsfrakten.

8. Återbetalning

När vi mottagit och kontrollerat din retur skickar vi en bekräftelse via e-post. Återbetalning sker till samma betalningssätt som användes vid köpet.

  • Vi tar inte ut några extra avgifter för returer.

  • Vi tar inte ut någon avgift för återlagerhållning (restocking fee).

  • Återbetalning sker normalt inom 10 arbetsdagar efter att vi godkänt returen.

  • Beroende på bank eller betalningsleverantör kan det ta ytterligare några dagar innan pengarna syns på ditt konto.

Har du inte fått din återbetalning inom 15 arbetsdagar efter vår bekräftelse? Kontakta oss på [email protected]

9. Tvistlösning & Konsumentskydd

Vi försöker alltid lösa eventuella frågor direkt med dig som kund. Om vi inte når en lösning kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) via www.arn.se.

Matsalsbutiken.se följer ARN:s beslut. Tvister som rör dessa villkor avgörs enligt svensk lag.

10. Kontakta oss

Handelsnamn: Matsalsbutiken

Telefonnummer: +46 735454398

E-post: [email protected]

Kontaktformulär: https://matsalsbutiken.se/contact

Adress: Öselvägen 2, 393 56 Kalmar

Organisationsnummer: 559380-1813

Momsregistreringsnummer: SE559380181301

Öppetider kundtjänst:
Måndag - Fredag 08:00 - 18:00 (Stockholms tid)
Lördag - Söndag 09:00 - 16:00 (Stockholms tid)